Rozwój seksualny dzieci. Co jest normą rozwojową a co wykracza poza standardy?
Rozwój seksualny dzieci. Co jest normą rozwojową a co wykracza poza standardy?

Rozwój seksualny dzieci. Co jest normą rozwojową a co wykracza poza standardy?

Na zdjęciu  Agnieszka Stein

Rozwój seksualny dzieci z perspektywy psychologicznej to naturalny element rozwoju psychospołecznego człowieka.

Seksualność człowieka jest delikatnym tematem, o którym często trudno rzeczowo rozmawiać nawet osobom dorosłym. Zarazem narasta wokół niego mnóstwo mitów – błędnych przekonań, które mają negatywny wpływ na funkcjonowanie społeczne ludzi. Seksualność dziecięca jest tematem jeszcze wrażliwszym, przyjmującym wręcz postać tabu, o którym w ogóle nie można dyskutować. W dużym stopniu przyczyna tkwi w myleniu przez wiele osób seksualności z erotyką.

Z jednej strony pewne obawy dorosłych są zrozumiałe – poruszenie tej kwestii wymaga odpowiedniej wrażliwości i kompetencji komunikacyjnych, aby nie naruszyć niczyjej przestrzeni osobistej i nie skrzywdzić w ten sposób. Z drugiej jednak strony, przemilczanie kwestii seksualności dziecięcej może mieć skutki gorsze niż ich dyskutowanie.

 

Niepodważalnym faktem jest to, że rozwój seksualny dzieci zaczyna się dużo wcześniej niż podejmą one zachowania seksualne w tej formie, jak zwykle myślą o nich dorośli. Powszechna wśród małych dzieci jest np. tzw. masturbacja rozwojowa, która polega na dotykaniu intymnych części swojego ciała i sprawdzaniu, jakie reakcje to wywołuje. Wielu rodziców i wychowawców nie do końca to rozumie, przez co czują niepokój będąc świadkami tego typu aktywności. Niektórzy próbują tego dzieciom zakazywać, albo nawet za to karać, obawiając się (niesłusznie), że to początek drogi, która zaprowadzi te dzieci w stronę różnych dysfunkcji i dewiacji.

Pytań związanych z seksualnością dzieci jest wiele: Co jest normą rozwojową a co wykracza poza standardy? Czy dane zachowanie wiąże się z rozwojem seksualnym, czy tylko na pozór tak wygląda? Czy niepokoić się, jeśli dzieci angażują się w pewne zachowania w grupie? Kiedy i jak reagować na dane zachowania? Kiedy zacząć rozmawiać z dziećmi o seksie i w jaki sposób to robić? Jak rozpoznać objawy wskazujące, że dziecko może być molestowane?

Wielu rodziców ten temat nurtuje i chcą wiedzieć o nim więcej. Zarazem trudno zdobyć rzetelną wiedzę z tego obszaru, dla wielu jest to tabu, a ponadto nawet szukając informacji trzeba krytycznie oceniać i odrzucać liczne mity. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że nie ma wielu specjalistów z dziedziny seksuologii dziecięcej.

To właśnie powody, dla których w Rzeszowie zorganizowano szkolenie otwarte pod nazwą „Rozwój seksualny dzieci i młodzieży”. Poprowadziła je wysoko wykwalifikowana psycholożka dziecięca Agnieszka Stein.

Organizatorami wydarzenia było Stowarzyszenie Klanza, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin oraz Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie.

 

Zobacz podsumowanie szkolenia O rozwoju seksualnym dzieci – spotkanie z psycholożką Agnieszką Stein

 

About The Author

Related posts

Leave a Reply

Skip to content