Jak już wiemy, integracja sensoryczna to proces zbierania informacji ze wszystkich zmysłów w jedną całość, która pozwala nam odbierać świat takim, jaki jest i uczestniczyć w nim w pełni. Problemy z prawidłowym przetwarzaniem wrażeń odbieranych przez zmysły u kilkulatków nazywamy zaburzeniami integracji sensorycznej. U niemowląt i dzieci do drugiego roku życia za wcześnie na taką diagnozę. Jednak pierwsze symptomy kłopotów z prawidłowym współdziałaniem zmysłów można zauważyć już w wieku niemowlęcym – określamy je mianem zaburzeń regulacji (lub samoregulacji). Mogą one przekształcić się w zaburzenia SI.
Porozmawiajmy więc teraz o tym, co może zaniepokoić rodzica w zachowaniu dziecka. Oczywiście nie sposób wymienić tu wszystkich możliwych do wstąpienia objawów, gdyż każde dziecko jest jedyne w swoim rodzaju i należy podczas diagnozy podejść do niego indywidualnie. Mogą mieć one różne przyczyny, również przejściowe i niegroźne, dlatego nie należy też reagować przesadnym zmartwieniem i strachem, jeśli rozpoznamy u malucha niektóre z poniższych symptomów. Lecz gdy objawy się nasilają, idą ze sobą w parze lub nie radzimy sobie z problemami jakie wywołują powinniśmy skonsultować je z lekarzem.
Objawy zaburzeń integracji sensorycznej mogą się zmieniać i nasilać w zależności od wieku dziecka. Poniżej wymienione są niektóre z nich, występujące w obrębie każdego ze zmysłów.
Dotyk
- nie lubi uścisku, odpycha, gdy nie jest „odpowiednio trzymane”, unika kontaktu fizycznego z rówieśnikami,
- ma trudności w wyciszeniu się, długo się uspokaja,
- nie lubi leżeć na brzuchu,
- nie wkłada zabawek do buzi, by je w ten sposób zbadać, co jest typowe dla małego dziecka; u starszego może wystąpić intensywne obgryzanie paznokci, ołówków,
- ma problemy ze snem,
- irytują je kąpiel, zmiany pieluchy, przebieranie, obcinanie paznokci,
- przeszkadzające mu metki i szwy w ubraniach, toleruje tylko niektóre rodzaje materiałów,
- wyraża niechęć do wizyt u fryzjera, stomatologa,
- ma problemy żywieniowe, nie toleruje pokarmów o pewnej konsystencji,
- unikanie lepienia plasteliną, malowania palcami i zabaw w piasku,
- trzyma przybory do pisania i rysowania opuszkami palców,
Wzrok
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie patrzy na zabawki,
- jest wrażliwe na słońce i innego rodzaju światło bądź też zbyt intensywne wpatrywanie się w punkty świetlne,
- czuje lęk przed ciemnymi pomieszczeniami,
- unika zabaw i gier ruchowych,
- gdy śledzi wzrokiem ruchomy przedmiotu jego oczy nie poruszają się płynnie albo rytmiczne porusza przedmiotami przed oczami,
- przekręca zeszyty podczas czytania i pisania, przechyla głowę na jedną stronę,
- ma wolne tempo przepisywania z tablicy,
- nie nazywa kolorów,
Słuch
- w głośnym otoczeniu łatwo się złości, zatyka uszy rękami, wyraża lęk przed ruchem ulicznym i tłumem, burzą, silnym deszczem, wiatrem, zwierzętami itp.,
- nie zwraca się w kierunku źródła dźwięku, zachowuje się, jakby nie słyszał dźwięku, chociaż uszy ma zdrowe, na co wskazały też wyniki badań słuchu,
- nie gaworzy lub robi to w ograniczonym stopniu,
- unika mycia uszu,
- ma lekki sen i trudności z zasypianiem,
- z upodobaniem słucha wydawanych przez siebie dźwięków,
Smak i węch
- dziecko jest wybredne w jedzeniu, „chomikuje” jedzenie w buzi, preferuje bardzo intensywne w smaku i zapachu potrawy lub całkiem odwrotnie – sięga po łagodne, wręcz bezsmakowe dania,
- często mówi, że „śmierdzi”, zatyka nos wchodząc do kuchni,
- łatwo się dławi lub zwraca jedzenie kiedy poczuje jego zapach,
- czuje się bezpiecznie w tylko obecności znanych sobie osób,
- nie lubi przebywać w tłumie ludzi, gdy każdy z nich ma na sobie inne perfumy,
- odrzuca niektóre kosmetyki,
- pomija tzw. kamienie milowe w rozwoju: obracanie się, siadanie, wstawianie, raczkowanie, chodzenie,
- nie lubi pozycji czworaczej lub stojącej,
- często się przewraca, jest niechętne zabawom i grom ruchowym,
- ma niskie napięcie mięśniowe i szybko się męczy,
- rzadko ssie palce lub bawi się stopami, co jest typowe dla małych dzieci
- często zaciska pięści,
- ma niekontrolowane, chaotyczne ruchy,
- dąży do mocnego uścisku,
- u małych dzieci często występuje tendencja do szczypania i gryzienia siebie i innych,
- ma mało precyzyjne ruchy rąk,
- często niszczy zabawki,
System przedsionkowy
- później niż inne dzieci opanowuje umiejętności ruchowe (turlanie, siadanie, wstawanie, chodzenie przy meblach, raczkowanie),
- nie lubi zmiany pieluchy, gdyż podczas tej czynności jest obracane,
- ma niskie napięcie mięśniowe w obrębie ciała i aparatu mowy, a podwyższone w obrębie kończyn,
- ma nieprawidłową postawę,
- nie lubi niespodziewanych ruchów (bycia podrzucanym, huśtanym, noszonym jak „samolocik”) albo przeciwnie – intensywnie poszukuje takich doznań,
- jest nadmiernie ruchliwe, często się przemieszcza, wspina, preferuje ruch obrotowy np. zabawę w karuzelę,
- ma zaburzenia równowagi, wyraża lęk przed oderwaniem się od podłoża (skoki) i upadkiem, szura nogami po ziemi,
- cierpi na chorobę lokomocyjną,
- ma problemy z ocena odległości,
- trzyma się poręczy podczas wychodzenia i schodzenia po schodach dłużej niż inne dzieci,
Nie można podać wszystkich objawów, które powinny wzbudzić niepokój, a jeden, do tego rzadko występujący symptom nie jest jeszcze powodem do obaw. Jeśli tych cech jest więcej lub są one bardzo nasilone, często się powtarzają, są wyraźnie obserwowalne w zachowaniu dziecka oraz utrudniają funkcjonowanie – wtedy należy skonsultować się z terapeutą integracji sensorycznej.